Coronaclaim MKB logo
Loungeklipper | 29 september 2021

Voor tonnen het schip in

Ondernemer: Remco Voorneveld

Als ik geen boten en vouchers verkocht had, was ik nu faliekant failliet geweest, vertelt Eigenaar Remco Voorneveld. De overheid helpt het groot bedrijf, maar lijkt van het MKB af te willen.

In 20 jaar tijd is mijn bedrijf Loungeklipper uitgegroeid tot 9 authentieke schepen waarmee ik gasten rondvaar. We doen special events, trouwerijen, bedrijfsfeesten, teambuilding, scholen en familie en vriendenuitjes van 10 tot 250 personen.

Met 1 medewerker en 8 vaste ZZP’ers stevende ik af op een omzet van 850k in 2020. Van de 700k onderhandse lening zou ik daarom in 2020 200k afbetalen. Voor Sail Amsterdam had ik zoveel aanmeldingen, dat ik extra boten had gekocht. Ik had net onderhoud aan een schip gedaan voor 30k zodat die weer 2 jaar meekon. Dan gaat Sail Amsterdam niet door. Ik kan mijn vak in het geheel niet meer uitoefenen.

Vechten voor de juiste SBI code

Toen bleek dat ik 20% minder overheidssteun kreeg, dan mijn collega’s kwam ik erachter dat ik niet de juiste sbi code had gekregen 20 jaar geleden. Ik heb moeten vechten om die te kunnen aanpassen, zelfs zo ver dat ik naar de rechter moest. Ik kreeg gelijk, dus nu heb ik de juiste code. We waren inmiddels acht maanden verder toen er 28.000 euro was binnengekomen, gelukkig, terwijl mijn bedrijf ruim 11k aan vaste lasten per maand heeft. Door 14 betalingsregelingen ben ik niet failliet gegaan. Ik had recht op TOZO: 250,- euro omdat mijn vriendin 1250,- euro verdient. We zijn een gezin met gewone vaste lasten en 3 kinderen. Hoe moet ik daarvan rondkomen?!”

Wil de overheid van het mkb af ofzo?

En als je dan ziet dat vliegtuigmaatschappijen in no-time geld krijgen, zonder gedoe, voel ik me echt ontmoedigd en in de steek gelaten. De overheid zorgt dus wel voor het grootbedrijf, maar het zijn ook onze belastingcenten. Wat willen ze eigenlijk met ons MKB ondernemers? Willen ze dat wij langzaam uitgefaseerd worden?

Het hoofd boven water houden met kunst en vliegwerk

Toen Sail Amsterdam niet doorging, heb ik meteen 5 boten verkocht. Dat heeft me gered en gaf wat meer rust. De prognose van 850k omzet in 2020 werd inclusief de verkoop van de 5 boten, aanbetalingen die ik niet hoefde terug te storten en 93K aan vouchers die ik verkocht heb in totaal 175K (-80%).

Zelf ben ik maar weer zeilles en vaarbewijs cursussen gaan geven. Mijn boten heb ik verhuurd via Airbnb. Zo brachten ze nog iets op (€800,- per maand ipv 18k).

Verzekering: “binnen 14 dagen 30k onderhoud plegen”

Deze oude schepen hebben veel onderhoud nodig en moeten elke 2 jaar gekeurd worden. Daarom heeft de overheid de bootkeuring eind 2020 opgeschort. Dat scheelt veel geld. In maart belde ik mijn verzekeringsmaatschappij over benodigd onderhoud, hoor ik doodleuk: binnen 14 dagen moet je schip goedgekeurd zijn, anders moet de hele motor vernieuwd worden. Dus moest ik in deze verschrikkelijk krappe tijd nog eens 30k besteden aan een van de boten, omdat het anders 120k zou worden.

Met dank aan klanten en leveranciers

Door goed klantencontact hoefde ik aanbetalingen voor Sail Amsterdam niet meteen terug te betalen; mocht ik mijn aflossingen uitstellen; en kon ik 50k vouchers verkopen voor andere door Corona gecancelde vaartochten. Daar heb ik echt geluk mee gehad.

Helemaal uitgeput, maar 2022 is cruciaal

Het is een zenuwslopende periode geweest waarin ik snoeihard heb gewerkt om het hoofd boven water te houden. Van klanten en vrienden krijg ik ongelooflijk veel complimenten over mijn creativiteit en doorzettingsvermogen, maar eerlijk gezegd ben ik nu totaal op. Het heeft ook veel druk op mijn relatie gelegd en dat komt er allemaal ook nog eens bij.

Alle 8 ZZP’ers die ik inhuurde voor de vaarten zijn voor zekerheid gegaan en hebben voor een loondienstverband gekozen. Ik moet het dus alleen doen, met mijn enige medewerker. Dat scheelt wel geld, maar ik werk nu al 2 maanden 7 dagen per week. Ik moet wel, want het geld van alle vouchers en aanbetalingen is natuurlijk op, maar ik moet nog wel de catering betalen. Met extra vaarten tussendoor moet ik dat gaan betalen.

Als ik inklap, ben ik failliet

Dit ga ik niet nog eens 2 jaar volhouden. Ja, mijn bedrijf bestaat nog en de agenda zit propvol. In september heb ik 26 tochten te varen. Maar als ik inklap, is het voorbij. Na 20 jaar is dan een ongelooflijk succesvol bedrijf naar de knoppen. En waarom? Niet omdat ik geen goede ondernemer ben, maar omdat de overheid over mijn bedrijf beslist; omdat ik de verkeerde sbi code heb gekregen 20 jaar geleden; omdat ik als echte ondernemer geld investeer in mijn bedrijf, zodat ik daarmee meer omzet en winst kan maken en meer mensen met een gezin kan inhuren.

MKB shaming

Ik heb het idee dat banken en de overheid ondernemers pas goed vinden als zij een grote buffer op de bankrekening houden om tegenslagen op te vangen. Zij snappen niet dat je als ondernemer wel moet investeren, omdat je anders niet kan groeien en al snel je concurrentiepositie verliest. En ik vind het echt schrikbarend dat mensen in loondienst gewoon nergens last van hebben. De klappen vallen echt bij ons. Dat is zo onterecht.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin