Opdrachtgever wil opdracht annuleren

Opdrachtgever wil opdracht annuleren

Home » Opdrachtgever wil opdracht annuleren
Kan mijn opdrachtgever zomaar mijn opdracht intrekken?

Nee, dat kan niet zomaar en vaak zeker niet zonder vergoeding.

Annuleren als je niets geregeld hebt

Ontslag

Veel ZZP-ers hebben geen algemene voorwaarden, of een duidelijk contract opgesteld. Zij hebben een opdracht om muziek te maken, iets voor te zitten, te cateren, te schrijven, te bouwen. Nu gaan alle bijeenkomsten met meer dan 100 aanwezigen niet door. Kan de opdrachtgever zomaar van je af?

Opzeggen mag

Als je niets geregeld hebt, mag de opdrachtgever de opdracht annuleren. Zeker nu met alle maatregelen. Wil je voorkomen dat een opdrachtgever altijd kan opzeggen? Dan moet je een contract maken dat die mogelijkheid beperkt.

Opzeggen zonder vergoeding mag niet

Als je al werk hebt gedaan, dan moet de opdrachtgever dat vergoeden. Dat is zeker het geval als dat voorbereidende werk expliciet onderdeel uitmaakte van de offerte. Je moet bedenken dat er bij de meeste overeenkomsten met een ZZP-er een totale dienst is afgenomen. Dus niet alleen dat ene piek-moment aan het einde. De catering bestaat ook uit het maken van een offerte, bedenken wat er geserveerd gaat worden, organiseren van medewerkers en dergelijke. Dus als de opdracht wordt afgezegd dan moet de opdrachtgever voor het reeds uitgevoerde werk betalen.

Geleverd werk moet betaald

Heb je afgesproken op basis van uren, het uurtje/factuurtje, dan moeten de reeds gemaakte uren ook gewoon betaald worden. Dat geldt ook als je bijvoorbeeld al tussenrapportages of andere zaken gereed hebt. Bepalend hier is de datum en het moment van annuleren.

Schadevergoeding

Hiervoor hebben we het gehad over het betalen van het werk dat je geleverd hebt. Dat is iets anders dan schadevergoeding. Ook die zou je soms kunnen vorderen. De schade bestaat immers uit het feit dat jij nu een opdracht en dus inkomsten misloopt. Moet dat redelijkerwijs wel voor jouw rekening komen? Particuliere opdrachtgevers hoeven geen schadevergoeding te betalen, bij zakelijke opdrachtgevers is dat van geval tot geval te bepalen.

Doorschuiven is ook schade

Veel opdrachten worden nu uitgesteld. Natuurlijk, een half ei is beter dan een lege dop. Maar als je een prestatie van eind maart verschuift naar begin september, dan kan je op die nieuwe dag geen opdracht aannemen. Bovendien, hoe zeker is dat verschuiven? Wie betaalt jouw kosten op dit moment?

Het beste is om met de opdrachtgever een afspraak te maken. Daarbij een vergoeding voor een deel van jouw kosten. Plus een afspraak over een volgende datum.

Diana Simons

Over de auteur

Diana Simons werkt en schrijft al jaren over alles dat met arbeidsrecht te maken heeft. Ze is snel en pragmatisch. Geen oeverloos onderhandelen of lange teksten. Ze komt snel tot een regeling die voor haar klanten een goede oplossing is. Maar als dat niet lukt dan schuwt ze ook de gang naar de rechter niet.

0
Je winkelmandje